Impozitul pe locuințe, clădiri și terenuri – cât ai de plată la taxe și impozite – schimbări 2024, când se plătește și cum poți obține reducere impozit 2024
Legislația referitoare la impozitele datorate statului pentru locuințe, clădiri și terenuri a cunoscut o serie de schimbări și în 2024. Dacă întrebarea ta este „cât am de plată la taxe și impozite?”, află care sunt principalele schimbări legislative în ceea ce privește impozitarea imobilelor, care sunt noile taxe pe care trebuie să le plătești, ce acte sunt necesare și care sunt reducerile aplicabile la plata impozitului în 2024.
- Impozit pe locuință, clădiri și terenuri – cadru legislativ
- Modificări ale impozitării în 2024
- Acte necesare pentru plata impozitului
- Modalități de plată a impozitului
- Termene de plată
Impozit pe locuință, clădiri și terenuri – cadru legislativ
Taxele din România, respectiv impozitele locale sunt reglementate prin Legea nr. 227/2015 (Codul Fiscal). Impozitarea clădirilor este reglementată în Titlul IX, Capitolul II (Impozitul pe clădiri și taxa pe clădiri), prin intermediul articolelor 455-462. Cu alte cuvinte, dacă vrei să afli cât costă impozitul la casa în care locuiești, impozitul pe spațiul comercial pe care îl utilizezi sau care este valoarea impozabilă a terenului pe care îl deții, poți consulta Codul Fiscal actualizat.
Impozitarea clădirilor nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice este reglementată în cadrul articolului nr. 458 din aceeași lege. Începând cu articolul nr. 460, legea tratează subiectul calculării impozitului pentru imobilele deținute de persoane juridice. Impozitul pe teren și modul de calculare al acestuia sunt descrise în cadrul capitolului III, la articolul 465.
Codul Fiscal a cunoscut, anul acesta, o serie de modificări, prin intermediul OUG nr. 43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, dar și prin intermediul Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.
Modificări ale impozitării în 2024
Conform Codului Fiscal, o serie de aspecte referitoare la impozitare se păstrează și în 2024, în timp ce altele au suferit modificări. Iată cum se calculează impozitul pe clădiri și terenuri și care sunt noile taxe în vigoare pentru anul acesta.
Calculul impozitului pe clădirile rezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice
- În ceea ce privește impozitul pe clădirile rezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, acesta se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.
- Totodată, valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei per metru pătrat, în funcție de tipul clădirii. Tabelul care detaliază tipurile de clădiri și valorile impozabile este cuprins în cadrul articolului 457 din Codul Fiscal. Acesta poate fi folosit drept calculator impozit casă și teren, pentru a afla impozitul pe clădiri pentru persoane fizice.
Calculul impozitului pe clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice
Iată care este metoda de calcul privind impozitul pe clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice:
- pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii clădirii. Aceasta din urmă poate fi rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în cei 5 ani anteriori anului de referință pentru care se plătește impozit. Totodată, valoarea clădirii poate fi considerată valoarea finală a lucrărilor de construcție, pentru clădirile noi sau valoarea rezultată din actul prin care se transferă dreptul de proprietate;
- pentru clădirile utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe proprietate se calculează în continuare prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii clădirii.
Calculul impozitului pe clădirile deținute de persoanele juridice
În ceea ce privește calculul impozitului pe clădirile deținute de persoanele juridice, acesta a rămas neschimbat. Astfel:
- pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08%-0,2% asupra valorii impozabile a clădirii;
- pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietate sau deţinute de persoanele juridice, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2%-1,3% inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii;
- pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietate sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
Pe scurt, în modul de calcul al impozitului pe clădiri se vor folosi următoarele cote minime de impozitare asupra valorii impozabile a clădirii:
- 0,08% și 0,2% în cazul clădirilor rezidențiale;
- 0,2 și 1,3% în cazul clădirilor nerezidențiale;
- 0,4% în cazul clădirilor utilizate pentru activități din domeniul agricol.
Totodată, pentru vânzarea unui imobil, Codul Fiscal prevede un impozit raportat la valoarea tranzacției. Astfel, impozitul la vânzarea unui imobil este de 3% pentru proprietățile deținute de mai puțin de 3 ani și de 1% pentru imobilele deţinute pe o perioadă mai mare de 3 ani.
👉 Dacă ești coproprietar și ai un imobil pe care vrei să-l înstrăinezi, află din acest articol Cum vinzi o locuinta daca sunt mai multi proprietari? În plus, este important să iei în considerare faptul că se plătește impozit la vânzarea unui apartament, cotele aplicabile fiind cele descrise.
Noi taxe pentru imobile de mare valoare
O modificare adusă Codului Fiscal este implementarea impozitului special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare, reglementată în Titlul X1 potrivit Legii nr. 296/2023. Impozitul special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare trebuie plătit de către contribuabilii persoane fizice care dețin clădiri rezidențiale cu o valoare impozabilă de peste 2.500.000 lei.
Cota de impozitare aplicată pentru clădirile rezidențiale cu o valoare mare este de 0,3% asupra diferenţei dintre valoarea impozabilă a clădirii, comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere, şi plafonul de 2.500.000 lei. Impozitul special trebuie declarat și plătit până la data de 30 aprilie a anului fiscal curent.
Reducere impozit 2024: plata anticipată a impozitului
Persoanele care plătesc anticipat impozitul pe teren pentru întregul an, până la data de 31 martie a anului respectiv, primesc o reducere impozit 2024 de până la 10% inclusiv, stabilită conform hotărârilor Consiliului Local.
Similar, plata anticipată a impozitului pe casă, efectuată până la data de 31 martie a anului respectiv, atrage după sine o reducere a impozitului de până la 10%.
Scutiri de impozit
În continuare, clădirile în care activează cabinete de medicina familiei sau unități sanitare publice nu vor fi impozitate, la fel și casele de cultură ale sindicatelor. Excepție fac acele încăperi destinate activităților economice.
De asemenea, sunt scutite de la plata impozitului pe clădire persoanele cu handicap temporar, care dețin un certificat de handicap revizuibil, iar această scutire începe să se acorde începând cu data noului certificat de handicap, respectându-se prevederile legale. Astfel, certificatul de handicap trebuie să aibă continuitate și să fie depus la sediul ANAF în termen de 45 de zile, potrivit prevederilor din Codul Fiscal actualizat prin Legea nr. 296/2020.
Mai mult, potrivit legii, nu se percepe impozit pe locuințele aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav și accentuat, ale persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate și pe cele ale reprezentanților legali ai acestora, pe perioada de îngrijire, supraveghere și întreținere a persoanelor cu handicap grav sau accentuat ori cu grad I de invaliditate.
Nu se datorează impozit pentru acele clădiri folosite ca domiciliu aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor persecutate din motive politice de dictatură începută pe 6 martie 1945 și a celor deportate în străinătate sau constituite în prizonieri.
În ceea ce privește contractele de cesiune, închiriere, administrare sau folosință pe o perioadă mai mare de un an, impozitul pe clădiri poate fi plătit în continuare în două rate egale, prima parte până pe 31 martie, iar a doua, până pe 30 septembrie, potrivit articolului nr. 462 din Codul Fiscal, actualizat în 2020. De asemenea, titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosință are obligația de a depune o declarație la ANAF, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a contractului, și va începe să datoreze impozit pe clădire începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
👉 Pentru a înțelege ce înseamnă contractele de cesiune, citește și Cesiunea contractului. Ce este, cum se face si prevederi legale.
Acte necesare pentru plata impozitului
Pentru a plăti impozitele datorate statului, ai nevoie de mai multe documente. Mai jos, poți citi care sunt actele necesare pentru a plăti impozitele pe imobiliare și terenuri.
Pentru a plăti impozitul pe teren, este necesar să prezinți cartea de identitate a proprietarului/proprietarilor și un act de dobândire, respectiv contractul de vânzare-cumpărare, certificatul de moștenitor, actul de donație, hotărârea judecătorească irevocabilă, actul de partaj, titlul de proprietate, ordinul emis de prefectură și altele.
Poți plăti impozitul pentru apartament, dacă prezinți cartea de identitate a proprietarului/proprietarilor, certificatul de performanță energetică (doar pentru imobilele dobândite prin contract de vânzare-cumpărare) și actul de dobândire (contract de vânzare-cumpărare, certificat de moştenitor, act de donaţie, hotărâre judecătorească irevocabilă, act de partaj).
Pentru o casă, este nevoie de mai multe documente:
- Declarație-tip, completată la secțiunile ce revin contribuabilului;
- Cartea de identitate a proprietarului/proprietarilor;
- Actul de dobândire (contract de vânzare-cumpărare, certificat de moștenitor, act de donație, hotărâre judecătorească irevocabilă, act de partaj);
- Schița construcției – suprafața desfășurată a clădirii constă în însumarea suprafețelor secțiunilor tuturor nivelurilor sale, inclusiv a subsolului și balconului, cu excepția podurilor care nu sunt folosite ca locuință, a scărilor și a teraselor neacoperite;
- Declarația privind stabilirea impozitului pe teren privind zona de încadrare și/sau categoria de folosință a terenului aferent clădirii;
- Certificat de performanță energetică (doar pentru casele dobândite prin contract de vânzare-cumpărare).
👉 Dacă ești în căutarea unei case de vanzare, consultă oferta Storia și alege proprietatea ideală pentru tine.
Pentru a plăti impozit pe construcțiile noi, vei avea nevoie de următoarele acte:
- Declarație-tip, completată la secțiunile ce revin contribuabilului;
- Cartea de identitate a proprietarului/proprietarilor;
- Autorizația de construire;
- Procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor sau procesul-verbal de recepție privind stadiul lucrărilor;
- Schița construcției din dosarul de autorizare;
- Certificatul de performanță energetică (doar pentru imobilele pentru care s-a emis proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor);
- Memoriul tehnic și memoriul de arhitectură din dosarul de autorizare.
Modalități de plată a impozitului
Impozitul se poate plăti astfel:
- În numerar – la Direcția de Impozite și Taxe Locale și la oficiile poștale;
- Cu ordin de plată – prin bancă, acolo unde ai contul deschis. Poate fi realizat atât de persoane fizice, cât și de persoane juridice;
- Cu cardul – la Direcția de Taxe și Impozite Locale;
- Prin Ghiseul.ro (plata online) – persoanele fizice pot achita impozitele datorate, prin platforma guvernamentală, după obținerea credențialului de la sediul Direcției de Impozite și Taxe Locale. Pentru a obține un nume de utilizator și o parolă, trebuie să trimiți o cerere și o copie după cartea de identitate/CUI/CIF;
- Prin mandat poștal.
Termene de plată
Dacă vrei să afli până când trebuie plătit impozitul, este important de știut că, pentru terenuri, impozitul se plătește anual, în două rate egale, prima până pe 31 martie, iar a doua până în 30 septembrie inclusiv. Plata anticipată a impozitului pe teren pentru întregul an, efectuată până în data de 31 martie inclusiv, este răsplătită cu o reducere de până la 10%. De asemenea, impozitul pe teren mai mic sau egal cu 50 de lei se va plăti integral la primul termen de plată.
În cazul contractelor de cesiune, închiriere, administrare sau folosință, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe teren se plătește lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.
Pentru clădiri, impozitul se plătește tot anual, în două rate egale, până în 31 martie și 30 septembrie inclusiv. Și în cazul clădirilor, cei care plătesc anticipat, până la data de 31 martie, întreaga sumă primesc o reducere de 10%.
Indiferent ce tipuri de impozite ai de plătit, este important să fii la curent cu schimbările legislative din România și taxele pe care le datorezi statului, respectând termenele de plată. Pentru anul 2024, cotele de impozit aplicate sunt asemănătoare anului anterior, iar modificările legislative referitoare la impozitare se adresează persoanelor care dețin bunuri imobile de mare valoare. La întrebarea “cât am de plată la taxe și impozite”, important de reținut este că schimbările legislative cu privire la impozitul din România pot fi urmărite în Codul Fiscal actualizat.