Începutul anului marchează o tendință crescătoare în preferințele românilor pentru proprietățile de vânzare față de cele de închiriat, comparativ cu anul anterior. Conform datelor Storia, platforma de imobiliare lansată de OLX, utilizatorii au realizat cu 56% mai multe contactări (interacțiuni între utilizatori și cei care publică anunțuri) pentru proprietățile de vânzare comparativ cu aceeași lună a anului anterior. Proprietățile de închiriat au înregistrat o creștere a interacțiunilor de doar 1%, comparativ cu ianuarie 2023, și cu 15% față de luna decembrie 2023.
Interesul utilizatorilor pentru ofertele de vânzare și închiriere
Interesul utilizatorilor pentru proprietățile de vânzare a înregistrat o creștere semnificativă în ianuarie 2024. Cei care au fost în căutarea unui apartament de vânzare au realizat cu 61% mai multe contactări pe platformă față de aceeași lună a anului trecut și cu 33% mai multe față de luna decembrie 2023. În același timp, interacțiunile pentru casele de vânzare au crescut cu 45% față de luna ianuarie 2023 și cu 32% față de decembrie 2023. Pe lângă proprietățile de locuit, s-a remarcat o creștere notabilă a interesului pentru terenuri. Cei interesați de achiziția terenurilor au realizat cu 13% mai multe contactări față de ianuarie 2023 și cu 45% mai multe decât în luna anterioară.
De asemenea, datele arată o reorientare a cumpărătorilor dinspre terenuri de vânzare spre apartamente. Dacă în ianuarie 2023, 14% dintre contactările realizate pe platformă erau pentru terenuri și 61% pentru apartamente, în luna ianuarie a.c., 10% dintre contactări au fost realizate pentru terenuri și 65% pentru apartamente, în timp ce interesul pentru case rămâne relativ constant (26% de contactări în ianuarie 2023 și 25% în ianuarie 2024).
Cererea pentru apartamentele de închiriat a scăzut în luna ianuarie a.c. cu 7% față de aceeași lună a anului trecut, dar este în creștere (+20%) față de luna decembrie 2023. În schimb, datele arată o creștere notabilă a interesului pentru casele de închiriat (+136 mai multe contactări), față de ianuarie 2023. Totuși, comparativ cu luna anterioară, s-au înregistrat cu 10% mai puține contactări pentru casele de închiriat. Datele arată că cei interesați de închirierea unei case au făcut mai multe contactări în ianuarie a.c. (13%) vs. aceași lună a anului anterior (5%). Interacțiunile pentru apartamentele în chirie au evoluat astfel: ianuarie 2023 – 95% dintre contactări vs. ianuarie 2024 – 87% dintre contactări.
„Există o schimbare notabilă în preferințele pieței imobiliare din România, cu tot mai mulți oameni îndreptându-se către cumpărarea de proprietăți. Datele colectate de pe platformă ne confirmă că interesul în creștere de la finalul anului 2023 nu a fost generat doar de dorința de a evita impactul măsurilor fiscale, ci și de o accelerare a cererii pentru vânzări. În plus, observăm o creștere semnificativă a interacțiunilor de pe platformă cu anunțurile publicate de agenți și dezvoltatori, ceea ce ne arată o predispoziție mai mare a oamenilor de a colabora cu agenții imobiliare pentru achiziții”, a declarat Răzvan Ceapă, Head of Operations Storia & OLX Imobiliare.
Anunțurile publicate de agenți și dezvoltatori pentru proprietățile puse la vânzare au înregistrat o creștere a contactărilor de 96% față de luna ianuarie 2023 și o creștere de 29% comparativ cu decembrie 2023. În același timp, anunțurile publicate direct de proprietari au înregistrat creșteri în interacțiuni cu 13% față de ianuarie 2023, însă au scăzut contactările față de decembrie 2023.
În ceea ce privește anunțurile de închiriere, numărul interacțiunilor dintre cei care caută și agenți și dezvoltatori au rămas similare cu cele din luna ianuarie 2023, dar au crescut cu 18% față de luna anterioară. Anunțurile de închiriere publicate direct de proprietari au înregistrat o creștere în interacțiuni de 35% comparativ cu ianuarie 2023, dar au scăzut cu 29% față de luna decembrie 2023.
Analiza a fost realizată de Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii în cunoștință de cauză.