Taxe notariale: care sunt ele și ce valoare au
Achiziția unei case este un pas foarte important în viața ta și, uneori, ți se poate părea că întregul proces este lung și plin de obstacole. Nu tot timpul este așa. Ca să îți arătăm că poți pune anumite detalii la punct într-un mod simplu, am stat de vorbă cu Societatea Notarială Justus, de la care am aflat ce acte trebuie să pregătească orice persoană interesată să achiziționeze o casă și care sunt taxele notariale pe care trebuie să le achităm.
- Cum cumperi o locuință și cum colaborezi cu notarul
- Ce acte notariale sunt necesare
- Care sunt cele mai importante tarife notariale
- Ce probleme pot apărea în procesul de achiziție a unui apartament
- Cât de repede se poate încheia un contract de vânzare-cumpărare și de ce depinde acesta
Vezi AICI oferta noastră de APARTAMENTE NOI
Cum cumperi o locuință și cum colaborezi cu notarul
Primul pas ar fi identificarea imobilului dorit pentru achiziționare. Apoi, există mai multe variante, în funcție de tipul finanțării. Dacă se achiziționează integral cu surse proprii, se face programare la notar, împreună cu vânzătorul, pentru a depune actele în vederea stabilirii semnării contractului de vânzare.
Dacă se achiziționează cu credit, în cele mai multe situații, se merge la notar în vederea stabilirii semnării unui antecontract de vânzare. După ce se verifică actele de proprietate, se programează semnarea antecontractului. Dacă se dorește obținerea unui credit bancar, ar trebui acordat un termen minim de 30 de zile, pentru semnarea contractului de vânzare.
Termenul de perfectare ales de părți este unul maxim, astfel încât, din momentul aprobării creditului, contractul de vânzare se poate semna în orice moment. După aprobarea creditului, părțile vor informa notarul public în vederea demarării formalităților necesare vânzării și programării acesteia.
Vezi categoria noastră de ▶ DE VANZARE
Ce acte notariale sunt necesare
În primul rând, trebuie prezentate actele de proprietate ale vânzătorului, care atestă proprietatea acestuia asupra imobilului care urmează a fi vândut. Actele de proprietate variază de la caz la caz, de la contractul de vânzare, donație, schimb sau certificat de moștenitor la titlu de proprietate, hotărâre judecătorească sau act de adjudecare etc. Alături de acestea, vor mai fi atașate:
- dosarul cadastral;
- încheierea de intabulare a dosarului cadastral;
- adeverința de la asociația de proprietari a imobilului, semnată de președinte și administrator, prin care se atestă achitarea cotelor aferente întreținerii;
- ultimele facturi pentru utilități și chitanțele aferente;
- certificatul de performanță energetică a clădirii sau al apartamentului;
- certificatul fiscal eliberat de Direcția Taxe și Impozite Locale, emis pentru fiecare vânzător în parte.
Care sunt cele mai importante tarife notariale
Mulți cumpărători se întreabă cât costă actele de vânzare-cumpărare casă. În primul rând, aceștia vor achita taxa de intabulare către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară din raza imobilului vândut. Această taxă diferă în funcție de cumpărător: dacă este persoană fizică, se aplică 0,15% din prețul vânzării (dar nu mai puțin de 60 lei pentru fiecare număr cadastral) sau 0,5%, dacă este persoană juridică (dar nu mai puțin de 60 lei pentru fiecare număr cadastral).
Onorariul notarial este reglementat prin Ordinul Ministrului Justiției nr. 46/C din 6 ianuarie 2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 133 din 22 Februarie 2011, și conține o parte fixă plus una procentuală, în funcție de prețul vânzării. Sumele diferă în funcție de prețul vânzării, existând mai multe praguri și procente.
Spre exemplu: la 50.000 euro este o sumă fixă de 970 lei + 0,9% pentru suma care depășește 60.001 lei, la 100.000 euro o sumă fixă de 3.130 lei + 0,65% pentru suma care depășește 300.001 lei (se va utiliza cursul BNR din ziua semnării).
Dacă prețul vânzării depășește 450.000 lei și vânzătorul este persoană fizică, suma ce depășește 450.000 lei va fi impozitată de Statul Roman cu 3%. Impozitul se află în sarcina vânzătorului și va fi achitat anterior sau cel târziu în momentul semnării contractului de vânzare.
Impozitul datorat de vânzător va fi calculat la prețul declarat de părți, ca fiind prețul real al vânzării. Taxa de intabulare și onorariul notarial sunt calculate la prețul declarat de părți ca fiind prețul real al vânzării, cu excepția cazului în care prețul de vânzare este mai mic decât valoarea Grilei Notariale publicate pe anul în curs.
În caz contrar, taxele de intabulare și onorariul vor fi calculate la valoarea de expertiză conform Ghidului. Acest raționament este folosit deoarece, în practică, sunt situații în care o proprietate valoroasă este subevaluată voit de către părți, pentru a plăti un preț mai mic decât cel real.
În situația în care cumpărătorul beneficiază de credit ipotecar pentru achiziția locuinței, taxele pentru ipotecă diferă, la fel ca la vânzare, în funcție de suma creditului.
Astfel, taxa de intabulare a ipotecii constă într-o sumă fixă de 100 lei pentru fiecare număr cadastral plus 0,1% din credit, iar onorariul notarial constă dintr-o sumă fixă plus una procentuală. Spre exemplu, la 40.000 euro, avem 575 lei plus 0,32% din ce depășește 100.000 lei, iar la 100.000 euro, avem 895 lei plus 0,13% din ce depășește 200.000 lei. La onorariul notarial se va aplica TVA în cota legală, dacă Biroul Notarial este plătitor de TVA. Taxele de intabulare sunt scutite de plata TVA, aceasta fiind o taxă a statului.
Vezi categoria noastră de CASE NOI
Ce probleme pot apărea în procesul de achiziție a unui apartament
Cele mai întâlnite sunt problemele care vizează documentația cadastrală a imobilului vândut, ca urmare a neconcordanței dintre planurile cadastrale și realitatea din teren. În speță sunt vânzătorii care au spart ziduri, au modificat camere, balcoane, cămări, transformări care nu au fost actualizate prin dosarul cadastral.
Această situație se află sub controlul Legii nr.50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții. Aceasta prevede faptul că intervențiile asupra unui imobil, de natură să ducă la modificări, necesită eliberarea unei autorizații de construcție. Așadar, pentru ca noul proprietar să evite o amendă, este necesară solicitarea autorizației din partea vânzătorului.
Cât de repede se poate încheia un contract de vânzare-cumpărare și de ce depinde acesta
Din momentul în care cumpărătorul are toate actele în regulă, se poate programa o vânzare, într-o zi lucrătoare. Termenul minim de emitere a extrasului de autentificare este de 1 zi lucrătoare și costă 200 lei pentru fiecare număr cadastral sau 2 zile lucrătoare și costă 40 lei pentru fiecare număr cadastral.
Dacă ai nevoie de un serviciu de notariat, consultă Lista completa a notarilor autorizati din Bucuresti și Ilfov, unde găsești toate datele de contact ale acestora, în funcție de zona care te interesează, sau apelează la reteaua de notari recomandati de Storia.ro și vei beneficia de tariful minim legal pentru serviciile notariale aferente încheierii tranzacţiei.