Asigurare locuință – ce trebuie să știi despre asigurarea obligatorie și cea facultativă
Conform statisticilor din anul 2022, în România au avut loc peste 40 de spargeri de locuințe pe zi, iar zilnic au fost în medie 19 incendii. Mai mult, în fiecare an, mii de case sunt inundate și altele afectate de calamități și dezastre naturale.
Asigurarea locuinței devine deosebit de importantă, mai ales în condițiile în care locuințele sunt expuse zilnic la nenumărate riscuri. Iată tot ce trebuie să știi despre asigurarea locuinței tale.
- Asigurare obligatorie locuință
- Asigurare facultativă locuință
- Acte necesare asigurare locuință în caz de daună
Asigurare obligatorie locuință
Asigurarea obligatorie pentru locuință este prevăzută prin lege, însă foarte puțini proprietari de imobile o iau în considerare, mai ales că amenzile întârzie să apară. La nerespectarea legislației participă inclusiv administrațiile locale care ar trebui să informeze, să aplice și, totodată, să colecteze amenzi de la proprietari pentru lipsa acestei asigurări.
În acest context, 80% dintre locuințele din România, fie că sunt case, fie că sunt apartamente, nu au încheiată o poliță obligatorie de asigurare PAD. Reamintim faptul că încă din anul 2010 au fost emise primele polițe obligatorii pentru locuințe. În martie 2023 peste 1.930.000 de locuințe erau asigurate PAD.
Ce este asigurarea PAD obligatorie
O asigurare PAD are la bază Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și a inundațiilor. Așadar, vorbim de o asigurare împotriva principalelor dezastre naturale stabilite la nivel național care pot afecta, la un moment dat, și locuința ta.
PAID este „Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale”, o societate privată de asigurare-reasigurare înființată prin asocierea mai multor societăți de asigurare. Aceștia gestionează în mod direct sistemul asigurărilor obligatorii de locuință din România.
Riscurile acoperite de polița PAD sunt cutremure, inundații și alunecări de teren. Este obligatoriu să fii protejat de asemenea fenomene naturale imprevizibile, mai ales că prețul asigurării PAD nu este deloc mare.
Prin urmare, asigurarea obligatorie PAD trebuie încheiată atât de proprietarii persoane fizice de locuințe, cât și de persoanele juridice. Pentru simplitatea lucrurilor, poți face o asigurare PAD online.
Prețuri și sume asigurate
Polița PAD se emite în funcție de materialele folosite la construirea locuinței, după cum urmează:
- la o construcție tip A, cu structură rezistentă din beton armat, metal ori lemn sau cu pereți exteriori din piatră, cărămidă arsă, lemn ori din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic și/sau chimic, suma asigurată este de până la 100.000 Lei (aproximativ 20.000 Euro). Prețul poliței PAD este de 130 Lei/an.
- la o construcție tip B, cu structură mai puțin rezistentă, cu pereți exteriori din cărămidă nearsă sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic și/sau chimic, suma asigurată este de până la 50.000 Lei (aproximativ 10.000 Euro). Prețul poliței PAD este de 50 Lei/an.
În cazul producerii unei daune materiale, procesul-verbal este întocmit de autoritățile competente, fie o unitate județeană ISU, fie primăria prin serviciul de situații de urgență. Apoi, va trebui să înștiințezi societatea de asigurări privind daunele produse locuinței asigurate în cel mai scurt timp, respectiv nu mai mult de 60 de zile de la data producerii evenimentului.
Plata despăgubirilor se face direct de către PAID, în baza documentelor/dosarului de daună întocmit de asigurătorul care a eliberat polița PAD. PAID face plata despăgubirilor cuvenite în termen de maximum 5 zile de la primirea dosarului de daună.
Care sunt amenzile pentru nerespectarea legii?
Nerespectarea obligației de a încheia o asigurare PAD pentru locuință se sancționează cu o amendă cuprinsă între 100 și 500 Lei. Se aplică atât persoanelor fizice, cât și celor juridice.
⏩ Pe Storia găsești ușor foarte multe apartamente disponibile în toată țara! Aplică filtrele dorite și începe căutarea locuinței perfecte pentru tine!
Asigurare facultativă locuință
În completarea asigurării PAD, poți încheia și o poliță facultativă pentru protecția locuinței. De altfel, nu poți încheia o poliță facultativă dacă nu ai activă o asigurare obligatorie PAD. Spre deosebire de asigurarea PAD, polița facultativă poate acoperi cu succes întreaga locuință:
- incendii și explozii;
- inundații cauzate de vecini sau de instalațiile sanitare din casă;
- daune în caz de furt;
- daune cauzate de furtuni, grindină etc.;
- asigurare bunuri locuință, precum electrocasnice și electronice.
O poliță facultativă îți poate asigura locuința, practic, pentru orice eveniment nedorit. Ofertele asigurătorilor sunt diversificate și vin cu beneficii care mai de care mai favorabile clientului. Un preț de asigurare locuință variază în funcție de evaluare, bunuri protejate și alte distrugeri acoperite.
Ce trebuie să faci pentru a alege înțelept o asigurare facultativă potrivită
- Stabilește riscurile majore la care este supusă locuința ta. În primul rând, analizează care sunt riscurile la care este supusă casa ta: dacă locuiești în zone cu risc seismic ridicat sau cu risc de inundații sau alte calamități naturale, dacă ai vecini predispuși la inundații sau la alte daune, dacă ții în casă obiecte de valoare mare sau ai anumite cerințe. Orice astfel de detaliu te poate ajuta să optezi pentru asigurarea potrivită.
- Alege o companie de asigurări. Verifică site-urile companiilor de asigurări, majoritatea dintre ele având integrat și un calculator asigurare locuință. Îndreaptă-te către firme cu tradiție în domeniu, eventual cu portofolii internaționale și pe mai multe categorii de asigurări. Falimentele recente ale unor asigurători arată totuși că și companiile renumite pot avea probleme. Chiar dacă nu putem cunoaște niciodată toate problemele pe care le poate avea un asigurător, trebuie să ne documentăm cât mai bine asupra alegerii lui.
- Optează pentru pachetul de asigurare facultativă. Toți asigurătorii au oferte care mai de care mai avantajoas, de asigurări minime sau cu tot felul de beneficii extra. Pentru prețul corect, poți asigura chiar întreaga valoare a locuinței. Majoritatea firmelor de asigurări vin cu 3-4 tipuri de asigurare facultativă (pachete), în funcție de numărul și complexitatea dezastrelor pe care le acoperă. Găsește și optează pentru pachetul de asigurare facultativă potrivit.
⏩ Dincolo de o locuință asigurată, descoperă care sunt sfaturile noastre pentru reducerea consumului de energie electrica.
Unele companii oferă posibilitatea de a-ți încheia o asigurare de locuință online. Totuși, sfatul nostru este să te întâlnești personal cu brokerul ales și să stabiliți împreună ce ți se potrivește cel mai bine. Indiferent de preferințe, documentează-te înainte și citește bine contractul de asigurare!
Alte aspecte de care să ții cont în despăgubirea locuinței
Este bine să optezi pentru o companie de asigurări renumită care promovează despăgubirea rapidă, chiar dacă polița poate fi puțin mai scumpă. Ia în calcul posibilitatea să nu poți locui în casa sau apartamentul tău în perioada remedierii problemelor. Prin urmare, vei dori să te întorci acasă cât mai repede posibil.
Există pe piața din România companii care despăgubesc anumite dezastre doar pe baza fotografiei trimise la constatare sau care asigură despăgubire nelimitată pentru furt sau pentru avarii la instalațiile de apă. Alte societăți îți asigură chiar o locuință temporară în cazul în care nu mai poți locui în casa avariată.
Prin urmare, îți recomandăm să închei pe cât posibil o astfel de poliță facultativă care să te protejeze de neplăceri și alte cheltuieli mai mari care pot apărea, la un moment dat. Până la urmă, ea contribuie la liniștea și confortul tău.
Pentru locuințele achiziționate prin credit bancar, este necesară încheierea unei asigurări facultative, dar și a asigurării obligatorii PAD.
Acte necesare asigurare locuință în caz de daună
Pentru soluționarea celor trei daune naturale acoperite de polița PAD, ai nevoie de următoarele acte:
- Documente emise de autoritățile competente din care să rezulte cauzele și împrejurările producerii sau apariției dezastrului natural – Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență (ISU), Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență (SVSU)/Comitetul Local pentru Situații de Urgență (CLSU) din cadrul Primăriei, Prefectură sau alte organe abilitate prin lege, (Administrația Națională de Meteorologie, Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica Pământului);
- Actul de identitate a asiguratului (copie);
- Actele de proprietate ale locuinței asigurate (copie).
În mod alternativ, de la caz la caz, se vor prezenta următoarele documente din care să rezulte calitatea asiguratului de proprietar asupra imobilului ce face obiectul dosarului de daună:
- Contract de vânzare-cumpărare;
- Contract de donație;
- Certificat de moștenitor, obligatoriu în cazul în care proprietarul sau asiguratul a decedat;
- Autorizația de construire împreună cu procesul-verbal de recepție finală de la terminarea lucrărilor;
- Proces-verbal de adjudecare la licitație a bunului imobil împreună cu procesul-verbal de punere în posesie (în cazul imobilelor dobândite în urma unei licitații publice);
- Titlul de proprietate și procesul-verbal de punere în posesie în cazul imobilelor restituite în baza Legii nr.10/2001 (republicată, cu modificările ulterioare) privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989;
- Certificat de rol fiscal (nu de atestare fiscală) emis de autoritățile administrative din care să rezulte că imobilul asigurat figurează înscris în evidențele fiscale pe numele asiguratului împreună cu un Certificat din Registrul Agricol emis de Primăria unde se află imobilul asigurat.
Pentru soluționarea daunelor acoperite de o asigurare facultativă, în funcție de pachetul cu beneficii ales, principalele acte de care ai nevoie sunt:
- Carte de identitate/buletin de identitate al asiguratului sau al împuternicitului (copie+original);
- Copia poliței de asigurare, a clauzelor și anexelor;
- Împuternicire pentru delegat, semnată și ștampilată (asigurat persoană juridică);
- Copia actului doveditor al proprietății (contract vânzare-cumpărare, extras de carte funciară, contract închiriere);
- Schița imobilului asigurat;
- Înștiințarea de daună (formular tipizat ce se completează de asigurat sau împuternicit);
- Procesul-Verbal de Constatare Service autorizat: în cazul daunelor la centrale termice sau aparatură electrică este necesar ca asiguratul să solicite un proces-verbal (diagnoză din care sa reiasă cauzele producerii și amploarea daunelor) de la un service autorizat.
Sunt principalele acte de care ai nevoie, însă inspectorii de daune ale asigurătorilor pot solicita și alte acte adiționale la întocmirea dosarului.
⏩ Ne găsești și pe mobil. Descarcă gratuit aplicația Storia pentru iOS și Android.
În concluzie, în România există două tipuri de asigurări pentru locuință, una obligatorie și una facultativă. Asigurarea casei sau asigurarea apartamentului ar trebui să fie un subiect de real interes în scopul de a-ți proteja locuința cât mai bine posibil. În lipsa unei asigurări, costurile cu posibilele dezastre naturale sau evenimente nedorite sunt infinit mai mari.